Mindenki, aki kicsit is érdeklődik a téma iránt, tisztában van vele, hogy a szép, egészséges test nagyjából  70%-ban a konyhában születik meg, vagyis nagyrészt azon múlik, hogy mennyire koronázza siker erőfeszítéseinket, hogy mennyire tudjuk magunkat tartani a megfelelő, egészséges étrendhez. Vannak, akiknek ez könnyen megy. Igen, ők vannak kevesebben.

csalad

Az emberek többsége eleinte küszködésnek éli meg, hogy a kívántnál sokkal ritkábban ehet azt, amit szeretne, és amit megszokott. Különösen nehéz akkor tartani magunkat az eltervezett étrendhez, ha a közvetlen környeztünkben kakukktojásnak számítunk ezzel, és extra figyelmet kapunk az evési szokásaink (és céljaink) iránt korábban a legcsekélyebb mértékig sem érdeklődő hozzátartozóink részéről. 

Sokan ismerik azt az érzést, ami akkor önti el az embert, amikor a dohányzó, egészségre káros magatartást folytató, egészségtelen étkezési szokásokkal rendelkező hozzátartozói megjegyzéseket tesznek arra vonatkozóan, hogy valaki a többiekre nem jellemző módon egészségesen kezd étkezni.  

  • „Abbahagyod és mindentől hízni fogsz, ezt úgysem lehet egy életen át tartani!”
  •  „A zöldségek tele vannak növényvédő szerekkel, egyenes út a rákhoz, ha ezeket eszed, génkezelt az összes!”
  • „Nehogy ma is edzeni  menj, vasárnap van/karácsony van/szülinap van!”
  • „Tudom, hogy válogatsz mostanában, de készítettem egy kis palacsintát, ugye nem bántasz meg, hogy nem eszel belőle, csak a te kedvedért álltam a tűzhely mellett ebben a 40 fokos hőségben és a lekvárban is kevesebb a cukor, mint tavaly volt.”

Nagyon nehéz úgy változtatni, hogy a környezetünk nem támogat minket, de még nehezebb akkor, ha a hozzátartozók részéről beindul egy erős visszahúzó tendencia. A pszichológusok a családokra rendszerként tekintenek, melyben a családtagok viselkedése oda-vissza hatással van egymásra. A család, mint rendszer sajátossága, hogy ha valaki változtat, azzal hatást gyakorol a többiekre is. Egy másik jellemzője a családi rendszernek, hogy mindenféle tudatosan és tudattalanul zajló folyamatokon keresztül fenntart egy egyensúlyi állapotot, így ahogy valamilyen változás történik a rendszeren belül, azonnal beindul egy korrekciós folyamat, ami visszaállítja az eredeti egyensúlyt.

Az étkezéssel járó vagy nem járó rituálék nagyon fontosak minden családban. Úgy öröklődnek generációról generációra az evéssel kapcsolatos szokások, az étkezéshez társuló attitűdök, ahogy a sütemények és sültek receptjei. Az ünnepi ebédek illata belengi a családra jellemző hagyományokat, történeteket, jellemző szerepeket, titkokat és a csontvázakat a szekrényben.

Gyakran hallani, hogy valaki a családra hivatkozva adja fel az egészséges táplálkozást, nincs időm magamnak külön főzni, és hasonló „kifogásokkal.” Kívülállóként, főként, ha szerencsés, támogató hátterünk van, nem láthatunk bele, mit is jelent abban az időszakban és abban a családban ez a változás és milyen módon kezdenek el a családtagok ráhatni a rendszerre, hogy visszaálljon a korábbi egyensúly.

Sokszor először a családi kapcsolatainkon és a családunkban betöltött szerepeinken kell változtatni ahhoz, hogy étkezési szokásainkon is változtatni tudjunk. 

2018-ban induló szeminárium sorozatunkban megoldásokat tanulhatsz, amelyekkel megértheted a folyamatokat és hatékonnyá teheted a családdal történő kommunikációt az életmódváltásod érdekében. 

Tóth Andrea

Tanácsadó szakpszichológus

www.lelkitanacsadas.hu

Lelkifitness facebook oldal

Ha tetszett a cikk, oszd meg: