Egyre nagyobb divat édesburgonyát fogyasztani, főleg a testépítők körében. Vajon mit tud ez a zöldségféle ilyen méregdrágán, hogy mégiscsak megérje venni? Vagy tévhit az egész és azért esszük csak, mert ezt látjuk az amerikai sportolók tányérján?

Az édesburgonya csak igen távoli rokonságban van a hagyományos burgonyával, bár ugyanúgy „leburgonyázzuk” mindkettőt. Az Egyesült Államokban az édesburgonya fogyasztása jelentős, de ott könnyen hozzáférhető volt háborúk és nehéz időszakok idején, ezért is lett olyan népszerű.

Édesburgonya

Az édesburgonya remek tápanyag tartalommal rendelkezik.

Számos vitamin és ásványi anyag található meg benne, amelyek nem csak a sportolás, az emésztőrendszer megfelelő működése és  a rákmegelőzés szempontjából nagyon fontosak, de további előnye, hogy kalória tartalma is viszonylag alacsony más, keményítő tartalmú szénhidrátforrásokhoz képest, valamint glikémiás indexe is alacsony, így diétában remek köret. Korlátozott, számolt mennyiségben!

A szíved

Az édesburgonya remek B6 vitamin forrás, ami hozzájárul a vérerek és artériák megfelelő állapotához. Kálium tartalma is hasznos, hiszen a vérnyomás szabályozását köszönhetjük neki a vízháztartás egyensúlyának szabályozásával.

Stresszcsökkentés

A vitamin reklámokból már tudjuk, hogy a magnézium mennyire hatékony stressz csökkentő. Az édes burgonya is tartalmazza.

Immunerősítő és gyulladáscsökkentő tulajdonságok

ÉdesburgonyaA D-vitamin is fontos az egészséges immunrendszer szempontjából, ráadásul az energiaszintünket, a hangulatunkat is befolyásolja. Az immunrendszerünk szempontjából sem elhanyagolható.

Az édesburgonya vasat is tartalmaz, ami a vörös és fehér vérsejt képződéshez szükséges, mindamellett a fehérje előállításához, stressz csökkentéshez és immunrendszeri funkciókhoz egyaránt.

Élelmi rostok

Az emésztésed is remek lesz az édesburgonyában található élelmi rostoknak köszönhetően.

Rákmegelőzés

A narancs színű édesburgonya antikarcinogén tulajdonságokkal rendelkezik. Bizonyos kutatások azt támasztották alá, hogy a béta karotin tartalma csökkenti a premenopauza időszakában lévő nők mellrák kockázatát, valamint a posztmenopauza időszakában lévő nők méhnyakrák kockázatát.

Nem minden arany, ami fénylik

Veseproblémával küzdőknek azonban nem ajánlott az édes burgonya fogyasztása, mert oxalátot tartalmaz, amely hozzájárulhat a kalcium alapú vesekövek kialakulásához!

Béta blokkolót szedőknél az édes burgonyában található kálium mennyiségét figyelembe kell venni, így csak korlátozott mennyiségben fogyasztható.

Alacsony glikémiás index – magas glikémiás index

ÉdesburgonyaAlacsony glikémiás indexének köszönhetően lassan szívódik fel, sokáig tart jóllakott állapotban, stabilan tartja a vércukorszintet, így nem eredményez nagy inzulinkiáramlást. Mivel remek mangán forrás, így segíti a szénhidrát anyagcserét is, ezzel is az egészséges vércukorszint elérését eredményezi és stabilizálja az étvágyat.

Igen ám, de nem mindig marad ez így!

Egy 2011-es tanulmány kimutatta, hogyan befolyásolja a feldolgozás módja az édesburgonya glikémiás indexét.  A legalacsonyabb glikémiás indexe (7-9) a főtt édesburgonyának volt, míg a sült verzióknak, legyen az olajban vagy roston, már magasabb a glikémiás indexe. A főzéssel egyébként az oxalát tartalom is csökken.

Jövő héten összehasonlítjuk a hagyományos burgonyával a tápanyag tartalmát, hogy láthassuk, melyiket miért éri meg fogyasztani 🙂

Dóri

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg: