Itt van végre a gesztenye szezon

Mehetünk sétálni a belvárosba és rágcsálhatjuk végre a csúcsos papírzacskós finomságot, ami akár a zsebünkben is elfér. A finom meleg gesztenye illata és íze kárpótol minket azért, hogy közben lefagy az ujjunk, amíg megszabadulunk a héjától. Nekem ezt is jelenti a tél. Mondanám, hogy a forralt bort is, de a végén még megköveztek… Pedig de, azért néha elcsábulok és ez így tökéletesen belefér. De most gesztenyézzünk!

kipp

KippKopp bábu bizony nem ennivaló, remélem tudjátok. És remélem emlékeztek is rá, bár lehet, hogy ez csak 30 felett ismerős 😀 A gesztenyének létezik vad- és szelídgesztenye verziója. Az előbbi bizony mérgező, amiből KippKopp is készült, így jobban teszed, ha nem eszed meg. A szelídgesztenye viszont annál kellemesebb élmény és tápanyag testnek és léleknek!

Szénhidrát tartalma ugyanis közepesen lassan felszívódó, így bár számolni kell a mennyiségét, simán belefér egy diétás étkezésbe.  Rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz, amely fontos része az étrendünknek, így pl. E-vitamin tartalma magas. Az E-vitamin nagy szerepet tölt be a káros szabad gyökök semlegesítésében, ami már rémesen unalmasan hangzik, mert többnyire fogalmunk sincs, mit jelent, de biztos, hogy rossz dolog, csak kb. minden jó rá. Nem, sajnos nem igaz, hogy minden jó rá és valóban egy rendkívül fontos dolog, mert a káros szabad gyökök a túlzott edzésmunka, a munkahelyi, magánéleti stressz, a levegő, víz szennyeződése, a rengeteg méreganyag bejutása által szabadulnak fel a szervezetünkben és rendkívül káros folyamatok elindítói, mint amilyenek a rákos megbetegedések. Az antioxidánsok pedig, mint amilyen az E-vitamin is, védik a sejteket, segítik az agyműködést, és számos fontos pozitív folyamatot támogatnak a szervezetben.

gesztenye

A gesztenye élelmi rost tartalma sem elhanyagolható. Javítja az emésztést, az étvágyat kiegyensúlyozottá teszi.

Tápanyag tartalmát tekintve 100g tartalma 180-210 kcal, amiből 34-40g a szénhidrát. Az ásványi anyagok közül a kálium, foszfor, kalcium és magnézium jelentős, nyomelemek közül a vas, cink, a mangán és réztartalma fontos. Vitaminok közül a C-vitamin tartalma jelentős, 100g-ban a hivatalos napi szükséglet csaknem felét beviszed a szervezetedbe. Magas a B1-, B2- és B6-vitamin tartalma is.

Nemcsak a húsát érdemes fogyasztani, de fája, virágja, kérge és maghéja is tartalmaz hasznos tápanyagokat. Például tannint, ami érösszehúzó, így vérzéscsillapító hatású. Hasmenés idején is hatékonyan alkalmazható. Cseranyagai gyulladásgátló, köptető hatásúak. A levelét reumás panaszokra, izomlazításra használják.

Gluténérzékenyek számára is fogyasztható szénhidrát forrás!

Nyugodtan fogyasszátok, jól fog esni 🙂

Dóri

 

 

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg: