Nehezen térek magamhoz, amikor átadom valakinek a diétás étrendjét és az első kérdése az, hogy mikor lehet csalni? „Mondjuk, hétvégén ehetek egy sütit vagy amit szeretek, vagy édességet, péksüteményt”? Vagyis mindent, ami egyáltalán nem tartozik az egészséges tápanyagok közé és így nem hogy csalni nem kéne vele, de egyáltalán nem kéne fogyasztani. Itt jönnek az okos megjegyzések, hogy „de hát cukorra szüksége van a szervezetnek”. Drágáim, igen, cukorra szüksége van, csak az épp nem az, amit a kilós zacskóból otthon kiöntögetsz. A cukrot, amire a szervezetednek szüksége van, azt majd ő ügyesen előállítja vagy a kajából, amit megeszel, vagy a zsírodból, amit leépíteni szeretnél. Hidd el, ha normálisan, megfelelően összeállított étrenddel táplálkozol, a szervezeted az égvilágon semmiből nem szenved hiányt. Ahhoz viszont erősnek és kitartónak kell lenni valóban, hogy meg tudd állni, hogy ne azt a sok sz@rt edd, amit a boltban meg tudsz venni és csak annyi a dolgod vele, hogy a szádba tömd, hanem legyél igényes és azt add a szervezetednek, amiből építkezni, fejlődni tud. Ezeket többnyire nem kapod készen, hanem meg kell sütni, főzni, el kell készíteni, időt kell rá szánni. Csak pár hétre próbáld ki és meglátod, mennyire energikus és motivált leszel.  Néhány dolgot tisztába kell tenni, ha fogyni szeretnél a hétköznapi értelembe véve, vagyis egészséges táplálkozás mellett leadni a zsírtömegedből

Nézzük, kinek és miért indokolt a csaló étkezés

Általában, akik koplalnak és nem bírják tovább, ők szoktak beiktatni egy csaló étkezést, ami aztán csalónap lesz, végül csalóhét és csaló hónap, majd inkább újrakezdik ezt az egész diétás hülyeséget. Sajnos érezzük, hogy ez így nem fog menni, de hol a hiba? Ott, hogy koplalással próbálsz lefogyni. Ez több okból sem túl jó ötlet. Egyrészt mert úgysem fogod tudni tartani, halálba kínzod magad, legyengül az immunrendszered, másrészt, amit utána kajálsz, az kamatostul fog lerakódni és még jobban hízol majd, ezt hívják jojónak J Szerintem nem érdemes…

Akiknél indokolt lehet, azok leginkább a versenyzők, ami szintén nem egy egészséges módszer a fogyáshoz. Náluk a lényeg az, hogy tartósan alacsony szénhidrát bevitelű diétát folytatnak a színpadi forma eléréséhez. Ez alatt a szervezet leptin hormon szintje lecsökken. Ez az egyik hormon, ami felel azért, hogy milyen az étvágyad és milyen a zsírbontásod, tehát a fogyás üteme. Amikor valaki tartósan alacsony szénhidrát- és zsírbevitel mellett sem fogy, ami mondjuk úgy, hogy kb. 1-2 hónap után következhet be – és nem a diéta első hétvégéjén -, akkor erre is lehet gondolni. Ilyenkor a versenyzők azért, hogy a leptin szintjüket visszaemeljék és folytatódjon a zsírvesztés, beiktatnak csaló étkezést vagy csaló napot, amit épp indokoltnak látnak, majd utána tudatosan és okosan visszatérnek a megfelelő diétás étrendre, amit hétköznapi embereknek, akik nem versenyre készülnek, semmiképp sem ajánlok. Ugyanis ez sem épp egészséges. Nem egészséges 10% körülre levinni a testzsír százalékot semmilyen körülmények között.

Ez a hormon felelős a koplalás elkerüléséért: amint csökken a kalória bevitele és összemennek a zsírsejtek, a leptin termelése is visszaesik. Minél kevesebb a zsírraktár, annál kevesebb leptin kering a vérben. Minél kevesebb a leptin, annál nagyobb az étvágy. A szervezet így igyekszik visszaállítani az “egészséges” zsírraktárakat. A szérum leptin szint a test energia-állapotának indikátora, ami azt jelenti, hogy a leptin az étvágy és jóllakottság-központnak információkat szolgáltat a zsírkészletekről, vagyis a test energiatartalékairól. A leptinhiány bizonyos mechanizmusok által csökkenti a test energiafelhasználását.” (Forrás)

Mégis mi a megoldás, ha sütit/csokit/kekszet/hamburgert/chipset szeretnék enni és kész?

Az a megoldás, hogy elkészíted magadnak egészséges alapanyagokból, úgy, hogy pontosan tisztában vagy azzal, hogy az étel mit tartalmaz és mennyit ehetsz belőle, ami belefér az étrendedbe. Itt szokott jönni, a „de”

  • nincs időm
  • nincs kedvem
  • macera
  • nem is olyan finom (de igen, ha nem vagy béna)
  • a boltban nincs
  • a buliban nincs
  • mást kell ennem, mint a többiek
  • blablabla…

Oké, és? Akarod vagy nem? Én akarjam helyetted vagy hogy szeretnéd? Kifogások lehetnek bőven, ha nem tudod megoldani, ahogy már mondtam, lehet, hogy ez szigorúan hangzik, és hidd el én tökre tudom sajnálni, csak épp attól nem lesz jobb. Ha akarod, megcsinálod. Ha nem akarod, módosíts a célon, az elvárásaidon! Hogy ne azok számát bővítsd, akik frusztráltságukat a másikon élik ki J

Hajrá!

Ha segíthetek táplálkozási tanácsadással, vagy rám bíznád, hogy segítsek a jó kis fitt forma elérésében, keress bátran személyi edzéseimen!

Kiscsoportos, így költséghatékony lehetőséget is kínálok, ahol a saját programodat végzed, de közben jó és motiváló a társaság és én sem ülök a nyakadon! Eddig bevált, próbáld ki 😉

Recepteket meg itt találsz!

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: