Lehet, hogy van egy olyan tényező, amely még az étrendnél és a mozgásnál is fontosabb, vagy legalább akkora fontossággal bír, és eddig nem is gondoltad volna, hogy oda kéne rá figyelni. Persze érezted, mert talán már feltűnt, hogy ha ez nincs meg, akkor akaratlanul is többet eszel, megnő az étvágyad, feszültebb vagy és hagyod az egészet a fenébe… Pedig milyen kicsin múlna… Egy kis törődésen magaddal…

Már mindenki kívülről fújja, hogy a fogyáshoz megfelelő étrend kell, kerülni a lisztes, cukros kajákat, elég folyadékot inni és mozogni, hogy a kalóriaegyensúly úgy alakuljon, ahogy kívánjuk és a zsírpárnák majd husssss… leolvadnak. Igen ám, de van egy tényező, ami könnyen befolyásolható, de ha nem figyelsz rá oda, megboríthatja a hormonrendszert úgy, hogy nem fogsz fogyni, hiába akarod…

Ez pedig a megfelelő mennyiségű, minőségű alvás!

alvás

Akár hiszed, akár nem, rendkívül fontos szerepe van az alvásnak a fogyásban, a forma megtartásában, de az erőnlét, fittség fejlődésében is, sőt akármilyen területen a fejlődésben. Akármennyire akarod, megfelelő alvás nélkül ezek nem fognak működni.

Mennyi alvásra van szükség?

Nagyjából 7-10 óra közé esik az alvásszükségletünk, ami egyénenként eltér, de 7 óránál kevesebb alvásnak hosszú távon (igen, a 6 is kevés…) negatív hatása van a szervezetünkre.

Miért fontos az alvás a fogyásban?

A szervezet minden funkciójának megfelelő működéséhez kell az alvás. A vérnyomás szabályozásától kezdve egészen addig, hogy le tudd küzdeni a cukor iránti vágyódást. A szervezetednek az alváshiány ugyanolyan stressz, mint a feszített munkatempó vagy a fejed egy krokodil szájában.

A stressz – mindegy mi a oka – ugyanúgy jelenik meg a szervezetedben kémiai formában. A stresszhormonok termelődése készenlétbe állítja a szervezetet a veszélyre, ami a stressz. Tehát hormonválasz indul, ami egyenlő azzal, hogy raktározzuk a kaját, mert szükség lehet rá a veszélyben. Vagyis étvágyad lesz, éhes leszel! Éhesebb vagy, többet eszel, többet raktározol. Csak mert jön valami sürgős határidő vagy vizsga vagy akármi.

Azt mondod a testednek: bocs, de most nincs alvás, most meló van, fent kell maradni. Mit mond erre a tested? Ja jó, akkor viszont adj enni valamit, mert kell az energia, hogy ébren tudjak maradni. Cukor jó lesz, köszi… És mit kívánsz ilyenkor? Péksüteményt, tésztát, édességet vagy az egész hűtőt… Kell a testednek az energia és a vigasztalás, amit Te nem adsz meg neki alvás formájában!

Stresszgyilkos? Igen, az alvás

Fordítsuk meg! A stresszhormonok fokozzák az éhséget, ami testtömeg-növekedést eredményez. Mi erre a legjobb ellenszer? Hát az alvás! Alvás közben a tested nyom egy „reset”-et és regenerálódik. Akár sportból, akár szellemi munkából adódik a stressz, ekkor regenerálódsz! A hormonszintek rendeződnek és a világ újra szép hely lesz! Ha törődsz a testeddel, lelkeddel és megadod neki, amire szüksége van, akkor elmész szépen aludni időben és a tested tudni fogja, hogy oké minden, nincs veszély, nyugi van, nem kell raktározni. Ilyenkor pedig könnyebben engedi a felesleges súlyt is ledobni.

De nemcsak emiatt kell az alvás!

alvas1

Az alvás minden szinten nagyon fontos tényező (kellene, hogy legyen) az életünkben, kezdve a csúcsteljesítménytől az edzőteremben, egészen az immunrendszerünkig! Állandóan beteg vagy? Minden nyavalyát elkapsz? Egyébként alszol eleget? Az alvás során a tested szépen helyrerántja magát sejtszinten is. Rémlik még a kép, amikor egy nem túl hosszú éjszaka után reggel a tükörbe nézel? A jó kis táskás, vörös szemek? Hát igen, akkor nem volt idő gatyába rázni a kis testedet az alvás során. Mert az technikai okok miatt elmaradt. 

Rengeteg tanulmány született az elmúlt száz évben, amelyek az alváshiány eredményeit vizsgálták. Mindegyik azt mutatta végeredményben, hogy elemi szükségletünk az alvás, amely mind az egészségünk, mind a jó közérzetünk szempontjából alapvetően fontos.

Mi minden lesz jobb megfelelő alvással? Szebb lesz a bőröd, a hajad, a körmeid, a figyelmed, a gondolkodásod… Könnyebben szabadulhatsz meg a narancsbőrtől. Minden funkciód jobban működik. Sokkal jobban megéri elhalasztani egy feladatot és aludni, mert utána sokkal nagyobb hatékonysággal tudod megoldani!

Mivel segítheted a minőségi alvást?

  • próbálj meg minden nap nagyjából ugyanakkor ágyba bújni
  • csendben és nyugalomban aludj el, ne menjen a tévé vagy más elektornikus eszköz
  • kapcsold ki a telefonodat és ne nyomkodd még az ágyban is
  • elalváskor légy a saját gondolataiddal. Rendezd a feladatokat, álmodd meg a másnapot, a távolabbi terveket, gondold át, fogalmazd meg, hova szeretnél eljutni
  • vegyél egy jó matracot
  • relaxálj, meditálj, vegyél egy kellemes fürdőt, jógázz, olvass vagy tegyél más pihentető dolgot
  • ha nagyon feszült vagy és úgy érzed, képtelen vagy elaludni, próbáld ki a Destress-t, a BioTechUSA-tól, amely növényi hatóanyagokkal segíti a nyugodt, pihentető alvást, hozzászokás nélkül!

alvás

Tudom, tudom, most mindjárt rámugrik mindenki és nekem esik a rengeteg okkal, hogy miért nem tud aludni. Mert a munka, mert a gyerek, mert az akármi… De ezt nem az én feladatom megoldani bárkinek az életében, nem az én feladatom eldönteni, hogy mi a fontos és miért mennyit vagy hajlandó tenni. Nekem is vannak stresszes időszakok és tudatosan kell azon dolgoznom, hogy lenyugodjak a p…csába, egyébként is állandóan rohannék, csinálnám, nyomnám, pörögnék és ilyenkor minden egy pillanat alatt felidegesít, de pontosan tudom, hogy ez nem jó és dolgozom rajta. Tapasztaltam egy éven belül is, milyen amikor nyugalom van és úgy fogyok, hogy semmit sem változtattam az amúgy egészséges étkezéseim mennyiségén és ugyanazzal a tápanyag mennyiséggel híztam több kilót ugyanabban az évben egy stresszes időszakban. De megoldottam, hogy megengedhessem magamnak az alvást, ha napközben egy órára szükségem van, hogy a vendégeimnek és az olvasóimnak is értelmes dolgokat tudjak mondani és mutatni. Tanulok meditálni, igyekszem minden nap este fél 10-kor már kész lenni mindennel (főzés, mosás – előre beállítom a mosógépet, hogy ne éjjel menjen…-, kaja összepakolása, átgondolni a másnapi feladatokat stb.) akkor is ha este 8-9 fele érek haza…, hogy 5-kor felkelhessek. És érzem, hogy egyre jobb. Már csak a nyári napfény hiányzik a tökéletességhez, de az is úton van 😀 De tényleg. Ne kifogásokat, hanem vállalható megoldásokat keress. És ne másra fogd, ne mással takarózz, hanem keresd a lehetőségeket és igenis törődj Magaddal annyira, hogy ez összejöjjön! 🙂 Lehet, hogy most legyintesz, de úgyis ez lesz a megoldás, majd rájössz 😉

Szép napot,

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: