Tegyük kicsit tisztába a fogalmakat és a célokat. Nem véletlen, hogy nem “fogyókúra” szerepel a címben. Bár ez egy elterjedt fogalom, ám nem árt tudni, hogy “kúrával” – ahogy sokan elképzelik (“most 4 hétig odafigyelek a kajámra”, “nyárra lefogyok” stb.) – nem fogunk messzire jutni.

Ha fogyni szeretnél, akkor ne súlyvesztésre törekedj és ne határidőig akard tartani. Hogy miért?

Ha fogysz, csak a testsúlyod csökken, ám a mérleg nem ad információt arról, hogy a testösszetételed hogyan változott. Ez pedig fontos, bármennyire nem is érdekel. Az izom ugyanis nehezebb, mint a zsír, így sokszor tapasztalhatjuk azt, hogy bár alakulunk, mégsem mutat a mérleg súlycsökkenést. És ez még mindig a jobbik eset, hiszen kit érdekel a kg, ha egyszer baromi jól nézünk ki? Az izomtól nem kell félni, mert attól leszel feszes, tónusos, tehát amikor “fogyni” szeretnénk, akkor az a cél, hogy az izomtömeget megőrizzük és a zsírtömegből veszítsünk és itt kezd a dolog némileg bonyolultabbá válni, mintsem elég legyen naponta 1 órát kardiózni a sikerért. A szervezet ugyanis sokkal inkább ragaszkodik a zsírszövethez, mint az izomszövethez, hiszen a nagyobb izommennyiség – mivel nehezebb – felesleges súlyt jelent a szervezetnek, amitől meg akar szabadulni, ha kevés a kalória vagy sok a mozgás, hogy gazdaságosan fenntartsa a szervezet működését. Az izomszövet kalória igényes is, ami egyrészt jól jön a fogyásnál, mert lehet etetni, másrészt ha megszabadulsz tőle, akkor nagyon rosszul jársz, mert annál kevesebb kalóriát fog igényelni a szervezeted. A súlycsökkenés pedig esélyesen izomból fog megtörténni, ha nem megfelelő az étrended, hanem koplalsz és nem megfelelő az edzésterved csak nyomod a kardiót éjjel nappal. Ergo kevesebb izommal és ugyanannyi kalória bevitellel hízni fogsz. Úgyhogy igyekezzünk vigyázni rá és inkább építeni. Remélem eddig érthető vagyok 🙂

no-scale

És akkor mi a baj a “kúra” szóval?

A kúra rendszerint határidős. Most “egy hónapig, most két hétig, vagy amíg leadom a 10 kiló feleslegemet”… Így szokott kezdődni. Remélem nem lep meg, ha azt mondom, ha a “kúra” végén visszatérsz a régi kerékvágásba, vissza fogsz jutni oda, ahonnan elindultál. Nem is értem, miért gondol bárki is mást. Ha valamilyen étkezéssel és mozgással (vagy annak hiányával) van egy tested, ezután diétázol, edzel, kifaragod magad, majd visszatérsz az előzőhöz, akkor ugye nem várod azt, hogy a melóval megszerzett eredmény megmarad?

Akkor fogalmazzuk újra a célt!

Zsírvesztés, életmódváltás úgy, hogy a lehető legkevesebb nehézséget okozza, a legkevésbé legyen megterhelő testileg és lelkileg, pszichésen. Mire lesz a leginkább szükséged?

  • TÜRELEM
  • KITARTÁS
  • AZ IRÁNYMUTATÁSOK BETARTÁSA

Eddigi tapasztalataim alapján, aki betartotta, amit előírtam, elérte a célját. Aki nem, az nem. Kifogásokkal persze tele a padlás, de a lényeg az, hogy tudd: mindennek megvan az ára. Nem pénzről beszélek, hanem befektetett energiáról, türelemről, kitartásról, melóról. Ha nem vagy hajlandó megfizetni, mert lusta vagy, mert annyira nem is akarod, akkor nem is fog sikerülni, hagyd a fenébe. Más nem fogja ezt helyetted elvégezni és semmilyen tabletta vagy por sem. Persze mindenkinek van egy barátnője, ismerőse, rokona, aki zabál és nem hízik, aki nem is edz és kockás a hasa, de ezekkel nem kell foglalkozni, mert azért rakta eléd az élet, hogy megtanulj küzdeni. Te nem ilyen vagy, vagy nem jól csináltad idáig… A célért küzdeni kell, ám ez nem jelent szenvedést, mert annak, hogy legyőzöd magad, bizony rengeteg pozitív része van! Megtudod, milyen átlépni a határaidat, megtudod, hogy képes vagy rá Te is, megtudod, hogy a munkának igenis van eredménye, csak tudni kell, merre indulj és ne higgy el bődületes badarságokat idiótáktól, ne akarj gyors eredményt és ne a csodát várd!

A türelem és kitartás a Te feladatod, rajtad múlik, az iránymutatásban tudok segíteni 🙂

Folytatás hamarosan!

Hogyan álljak neki a fogyásnak? – 2. lecke

 

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: