Itt a hideg idő, kapar a torkunk, köhögünk, kezdünk gondolkodni azon, hogyan is lehetne kicsit felturbózni az immunrendszert tabletták és kapszulák nélkül. Vagy esetleg azokat kiegészítve. Nálam egész évben napi szinten fogy az aszkorbinsav, a kalcium és magnézium, a cink, valamint a vas. Mindezek mellett igyekszem odafigyelni arra, hogy sok zöldséget fogyasszak, lehetőleg nyersen is, mint amilyenek a paradicsom, paprika, uborka, zellerszár, cukkini stb. és olyan teákból vigyem be a szükséges folyadékmennyiséget, ami hasznos a szervezetem számára. De pl. napi szinten rágcsálok gyömbért is, vagy reszelek a teámba, esetleg eszem a sült csirkemellhez csípősnek. Egészen különleges íze van, amihez hozzá kell szokni, de ha szereted a csípős, fanyar ízeket, nem lesz gond. Ha nem szereted, akkor egyszerűen gondolj arra, hogy nagyon hasznos lesz a szervezetednek! 😀 Lehet kapni gyömbéres teákat is, amik talán nem annyira erősek és keverik is őket olyan más gyógynövényekkel, gyümölcsökkel, amik a kellemetlenebb íz-érzéseket enyhítik vagy elnyomják. Ha még így sem, akkor próbáld meg a kapszulás verziót 😀

Gyömbér

Mindenesetre az, hogy hasznos, nem lehet kérdés. De megmutatom azt is, miért. És ezek csak a legfontosabbak, mert rengeteg más problémában is segítséget nyújt.

Hányinger esetén napi 1-1,5g

A gyömbér hatóanyaga a gingerol gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatású. Gyomor- és bélbántalmak, hányinger, hányás esetén is hatékony, így rákbetegeknél a kemoterápia mellékhatásaként fellépő vagy műtétek utáni hányingert enyhíti. De ugyanígy hasznos várandósság idején, az első időszakban fellépő reggeli rosszullétek enyhítésében is!

Izomfájdalmak, izomláz esetén napi 2g

A gyömbér enyhíti az izomlázat, az erősebb edzések után fellépő izomfájdalmakat. Gyulladáscsökkentő hatása is segít mindebben.

Csontritkulás esetén is hasznos

Egy vizsgálat azt mutatta ki, hogy a csontritkulás okozta fájdalmak is enyhültek gyömbér alkalmazása során, ami azt eredményezte, hogy a betegeknek kevesebb gyógyszert kellett szedniük a fájdalomcsillapítás érdekében.

Cukorbetegeknek is ajánlott, napi 2g mennyiség

Egy viszonylag friss, 2015-ös kutatás azt mutatta ki, hogy a rendszeres gyömbér fogyasztás hatására a vércukor szint stabilabb maradt 2-es típusú cukorbetegek esetén.

Csökkenti a koleszterin szintet

A magas LDL vagyis „rossz” koleszterin szint számos keringési rendszeri megbetegedés előfutára. Egy 45 napos tanulmányban azt mutatták ki, hogy napi 3g gyömbér elfogyasztása jelentősen csökkentette az LDL koleszterini szintjét.

Javítja az agyi funkciókat, véd az Alzheimer kór ellen

Az oxidatív stressz és a krónikus gyulladás gyorsítja az öregedési folyamatokat. Az Alzheimer-kór okai között ezt a kettőt is a legfontosabbak között tartják számon. Úgy tartják a kutatást végzők, hogy a gyömbérben található antioxidánsok és bioaktív összetevők gátolják az agyban előforduló gyulladásos folyamatok kialakulását.

Arra is találtak bizonyítékot, hogy a gyömbér közvetlenül is javítja az agyi funkciókat. Egy tanulmányban 60 középkorú nő vizsgálatakor azt mutatták ki, hogy javult a reakció idejük és a memóriájuk a gyömbérfogyasztás hatására. Állatokon végzett kísérletek során pedig az nyert bizonyítást, hogy a gyömbér fogyasztása lassítja a korral járó agyi funkció romlást.

Menstruációs fájdalmakban is hasznos

150 nő részvételével végezték azt a kutatást, amelyben a menstruáció első három napján az alanyok 1-1 g gyömbért kaptak. Azt tapasztalták, hogy jelentősen csökkent a menstruáció okozta görcsök mértéke, hasonlóan ahhoz, ha fájdalomcsillapítót fogyasztottak.

Antioxidáns

A sejtszintű anyagcsere természetes melléktermékei a szabad gyökök, amik rendkívül káros hatással lehenekt a szervezetre, ha nincs meg a megfelelő védekező rendszer. Ahogy más antioxidánsok, úgy a gyömbérben találhatók is hatékonyan veszik fel a harcot ezekkel a káros szabad gyökökkel szemben, hogy stabilizálják és semlegesítsék őket, így megelőzve azt, hogy káros folyamatokat, gyulladást vagy rákos sejtburjánzást tudjanak elindítani.

T-sejt aktiválás

Másik nagyon fontos szerepe a gyömbérnek az immunrendszer erősítésében, hogy a T-sejteket aktiválja. Ezek az immunrendszer fontos részei, egyfajta fehér vérsejtek amelyek képesek a vírusok sejtjeit és a rákos sejteket lerombolni. Tehát a gyömbér a a szervezete természetes védekező rendszerét erősíti.

Hogyan edd a gyömbért? 

Muffin

Pucold meg és már eheted, reszelheted, beleteheted bármibe, de rengeteg recept is rendelkezésedre áll, pl. Áfonyás zabmuffinba is remek ötlet tenni 🙂

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: