Jönnek a vendégek szép sorban reggel, napközben vagy este, akinek, ahogy jó és sokszor találkozom azzal, mennyire tanácstalanok az étkezést illetően. Egyikük nem tud enni reggel, mert 6-ra jön és nem fog felkelni 2 órával előbb, hogy emésszen, a másik tárgyalásról jön éhenhalás előtt két perccel, mert nem volt ideje bekapni semmilyen falatot. A harmadik most kajálta tele magát és inkább aludna egy jót, ha nem baj… de a lépcsőn futást most engedjük el 😀

tuleves

Sajnos ezek nem éppen a legmegfelelőbb állapotok egy edzéshez.

A megfelelően táplált állapot alapfeltétele a jóleső, hatékony edzésnek. 

Egyénfüggő egyébként, hogy kinek mennyivel edzés előtt és mennyi tápanyagot érdemes magához vennie, azt is milyen formában, hogy ne legyen diszkomfort érzés, jó legyen az erőnlét és megfelelő a koncentráció, de általánosan elmondható, hogy a kevesebb inkább jobb, de az legyen

  • összetett, szénhidrátot és fehérjét tartalmazzon inkább (kevésbé zsíros legyen tehát), és
  • nagyjából edzés előtt másfél-két órával csússzon le!

Hogy is néz ez ki?

pre2

Köretként nagyjából

  • 0,5 – 0,75g/ttkg szénhidrátforrás (barna rizs, zabpehely, bulgur, kuszkusz, quinoa, gersli, pufi rizs, teljesőrlésű tésztastbstb) – tehát 70kg-s személynek 35-50g, nagyjából
  • 20-25g fehérjével, vagyis pl. 100-150g csirkemellel, pulykamellel, tengeri hallal stb. Ehhez mehet saláta, vagy kevés zöldség pl.
  • nagy kedvencem a zabpehely tojással összesütve, kevés cottage cheese-zel ezt reggelizem évek óta, nem bírom megunni 🙂

Ez egy korrekt étkezés edzés előtt másfél-két órával.

pre3

BioTechUSA Oat&Nuts

Ha nem tudsz ilyen kerek kaját betolni, akkor marad a

  • zabszelet,
  • protein szelet, pl. Go Protein bar, vagy
  • én személy szerint nagyon szeretem a Zero Bar-t és eszek hozzá banánt vagy pufi rizst, az is isteni.

Mondjuk, én azon szerencsések közé tartozom, akik 1 perccel edzés előtt is bármit ehetnek, nem okoz gondot, de láttam már vendégeket, akik kivoltak a hányingertől, vagy szédölögtek jobbra-balra. Azért ezt jobb elkerülni.

Mi legyen, ha hajnalban edzek vagy nincs időm enni edzés előtt megfelelő időben?

Ha bedobsz egy fehérje turmixot és azzal képes vagy edzeni egy jót, akár dobhatsz hozzá szénhidrátot zabpehely, zabliszt, Carbox formájában, benyomsz egy zabszeletet, müzli szeletet. De tényleg a minimum egy fehérje turmix legyen, lehetőleg ne egy Zero-s, hogy legyen azért némi szénhidrát és aminosav ott a keringési rendszerben. Edzés után majd visszatöltesz, de ez még akkor is jól jön, ha intervallos, vagy kardiósabb edzést nyomsz.

BioTechUSA Protein Gusto Oat&Whey
BioTechUSA Protein Gusto Oat&Whey

Éhgyomros edzés?

Én sokat edzettem éhgyomorra anno, egyszerűen nekem úgy is jól esett, szerintem semmi gond nincs vele, ha utána megfelelően visszatöltesz és megfelelő az állapotod. Ezek inkább aerob jellegű edzések voltak, de a súlyzósnál is, amikor hajnalban edzettem, jobban esett ha üres volt a gyomrom, hatékonyan tudtam dolgozni akkor is. Ma már nehezebben viselem az éhgyomros állapotot, sajnos elviszi a figyelmemet, amire korábban nem nagyon volt példa… biztos korfüggő 😀 De ha Számodra komfortos, ne legyen lelkifurdalásod, hogy az összes szakkönyv hülyének néz. Magadra hallgass 😉

Dóri

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg: