Mostanában kezdik észrevenni az orvosok és pszichológusok, táplálkozási szakemberek, hogy nem csak a bulimia és az anorexia az, amivel foglalkozni kell, hanem a sokkal szélesebb körben problémát okozó túlevésre is oda kell figyelni. Ez bizony manapság a legfőbb okozója az óriási méreteket öltő elhízásnak és túlsúlynak, ami sok esetben cukorbetegséghez és más anyagcsere-zavarokhoz és egészségügyi problémákhoz vezet.

5-124-food-addiction-faq-720

Fontos, hogy észrevedd és beismerd magadnak, ha problémád van és keresd meg a megfelelő megoldást, legyen az akár orvos, akár pszichológus, akár személyi edző, a lényeg, hogy egészségesen érezd magad jól a bőrödben!

Egyre több könyv születik arról, hogy milyen okai vannak a túlevésnek, én mostanában főleg a pszichológia területén ásom magam egyre mélyebbre és ismerkedek mindezek hátterével. Így lehet szó akár szeretethiányról, akár boldogtalanságról, akár félrecsúszott magánéletről vagy munkáról, esetleg unalmas hétköznapokról, túlzott stresszről, vagy ingerhiányról, esetleg gyerekkori rossz szoktatásról, amikor minden probléma megoldása egy finom falat volt, mert attól maradtál csendben vagy azzal dicsértek egy nehéz helyzet (pl. fogorvos) után, fontos, hogy felfedezd, nálad mi az oka, hogy akkor is ételhez nyúlsz, amikor a tested nem jelezte, vagy tévesen jelezte, hogy szüksége van rá.

Miből következtethetsz arra, hogy probléma lehet?

Bár „elvileg” jóllakott vagy, mégis sóvárogsz az étel után

Nem szokatlan, ha sóvárogsz az étel után akár közvetlen étkezés után is. Milyen jól is esne egy desszert akár egy teljes értékű ebéd után. Ám az, hogy kívánod és az, hogy éhes vagy, nem ugyanaz. Éhes ugyanis már nem vagy, az agy mégis olyan jeleket küld, hogy kéne még valami mást is enni. Ez nem feltétlenül jelenti, hogy probléma van, ilyen mindenkivel előfordul. Ám ha folyton ezt érzed és nem is vagy képes ellenállni a kísértésnek, az már probléma. Ez ugyanis nem azt jelzi, hogy még energiára van szükséged, hanem az agyad szeretne még valamit, ami a dopamin kiválasztást elősegíti.

Sokkal többet eszel, mint amire szükséged van

b0cd70f492e83e16f01db146ad313bd7_addicted-to-food-how-to-break-free-580x326_featuredimage

Mindent lehet enni, csak odafigyelve, korlátozott mennyiségben. Egy szelet csoki torta alkalomszerűen nem probléma, de egy szelet, aztán még egy szelet aztán még egy, meg holnap is, egészen addig, amíg elfogy, az már probléma. Ez a ’mindent vagy semmit’ megközelítés nagyon is jellemző azokra, akiknél a függőség pszichés problémája kimutatható! Egy ételfüggőnek azt mondani, hogy mindent ehet mérsékelt mennyiségben és álljon meg egy szelet után pont olyan, mint egy alkoholistának azt mondani, hogy akkor max. egy pohár sör. Egyszerűen nem működik.

Addig eszel, amíg szétdurransz?

Eszel. Jóllaksz. És tovább eszel. Mert még van. Amikor már érzed, hogy mozdulni sem bírsz, akkor abbahagyod. És majd’ szétdurransz… Nem egyszer, hanem sokszor. Na, ez már probléma.

Lelkifurdalás étkezés után, mégis tovább csinálod

Amikor csinálsz valamit, amiről tudod hogy nem helyes és nem találkozik az elveiddel, értékrendeddel, általában rosszul érzed magad. Ezt hívják csaló étkezésnél úgy, hogy „bűnözés”.  Jó és rossz érzés is egyszerre. Jó, mert azt jelzi, hogy törődsz magaddal és ez neked jól esik, megengedsz valamit, amit nem lehetne, „kedves” vagy magaddal. Ugyanakkor rossz, mert plusz kalória, amire nincs szükség és lelkifurdalásod lesz tőle. Próbára teszi az akaraterődet és csalódnod kell magadban. Azt érzed, hogy becsapod saját magadat, ami aláássa a saját magadba vetett bizalmadat, tehát rontja az önértékelésedet és az önbizalmadat. Innentől pedig ördögi kör. Mert törődni jó magaddal, ám nem ez a helyes út. És ezzel tisztában is vagy. Mégis újra és újra elköveted.

Keresed a kifogásokat

Amikor eldöntöd, hogy odafigyelsz az étkezésedre, mégis állandóan azt érzed, hogy sóvárogsz valamilyen étel után, általában két erő csap össze a fejedben. Egyik a logikus, racionális döntés, hogy távol tartsd magadat mindettől. Esetleg úgy döntesz, hogy tudatosan beiktatsz egy csaló étkezést pl. szombatra.  A másik erő maga a sóvárgás. Ma még csak szerda, de úgy érzed, nem fogod kibírni szombatig és muszáj lesz már ma bekapni egy csokit vagy akármit. Ez egy kihívás, ami megoldást kíván. És jönnek a kifogások, felmentések, amikkel meggyőzöd magadat arról, hogy a csaló étkezés a mai napon nem is olyan nagy bűn, mert úgyis keveset ettél tegnap, úgyis 10 perccel többet edzettél, úgyis majd holnap többet edzel vagy kevesebbet eszel stb.  

A szabályok folyamatos áthágása

Amikor az ember nem bízik az önkontrolljában és a képességében, hogy magát kontrollálni tudja, gyakran szabályokat állít fel magának. Pl. ilyeneket, hogy nem iszik kávét délután kettő után, mindig elmosogat vacsora után közvetlenül, mindig elkészíti a házi feladatát rögtön suli után stb. Kevés olyan reménytelen dolog van, mint szabályokat lefektetni az étkezéssel kapcsolatban, főleg ha problémáid vannak a sóvárgással. Mint például hetente csak egy csalónap, amiből aztán „na jó, legyen kettő” lesz, amiből aztán teljes csalónap lesz, vagy majd csak bulikon eszel félre, majd csak szülinapokon vagy ünnepekkor stb. Egy tanulmányban a résztvevők 49%-a vallotta be, hogy rendszeresen megszegi a saját szabályait, amelyeket az étkezésekkel kapcsolatban hoz, tehát ez nem egy túlságosan jó arányban működőképes módszer.

Zúgevés

cannot-stop-eatingSokan csinálják azt, hogy a csaló étkezéseket nagy magányukban, esetleg éjszaka folytatják le, amikor nem látja őket senki. Így mások előtt tudják tartani a róluk kialakult szabálykövető képet, arról az emberről, aki diétázik és milyen szépen betartja. Ezzel az a gond, hogy a diétának épp eredménye nem lesz és sajnos gyakran maga az elkövető nem látja be, hogy zúgevő és ennek milyen következményei vannak. Gyakran jóval többet fogyasztanak annál, mint amit maguknak bevallanak, vagy amennyivel nagyjából számolnak és főleg olyan időszakokban és helyzetekben, amikor ez nem kerül felhasználásra, mint pl az éjszakai nassolás, aminek nagy része szépen zsírként raktározódik. És bizony ez is nagyon romboló hatással van az önbizalomra.

Egészségügyi problémák ellenére sem vagy képes lemondani az egészségtelen ételekről

Az egészségtelen ételek fogyasztásának vannak rövid távú és hosszú távú hatásai. Rövid távon hízol tőle, pattanásos, aknés, fáradékony leszel, gyengül az immunrendszer, gyulladásaid vannak, romlanak a fogaid, rossz lesz a leheleted stb. Hosszú távon azonban sokkal súlyosabb körülmények közé kerülhetsz, mint szív- és keringési rendszeri panaszok, diabétesz, de akár bizonyos típusú rákbetegség kialakulását is elősegítheted. Sokan mindezen betegségek ellenére sem képesek lemondani az egészségtelen étkezésekről. Egy tanulmányban a résztvevők csaknem 60%-a vallott így.

Az az érdekes a fenti állításokat eredményező tanulmányban, hogy a legtöbb táplálkozással kapcsolatos probléma azoknál merült fel, akik folyamatosan küzdöttek a testtömegükkel, folyton újabb és újabb fogyókúrákba kezdtek akár sikeresen is egy ideig, de megtartani nem tudták a súlyukat. Ebből talán egyértelműen következik, hogy a probléma gyökere nem maga a túlsúly, hanem a túlevést eredményező fizikai vagy pszichés, de többnyire inkább pszichés okok, amelyek hátterét eredményesen pszichológus segítségével a legkönnyebb megtalálni és feldolgozni. Ezek a problémák eredhetnek akár gyerekkorból is, tipikusan ilyen, amikor a szülő állandóan felesleges kalóriákkal jutalmazza vagy „hallgattatja el” a gyereket. De lehet ilyen akár egy gyerekkori trauma, vagy a cikk elején említett okok is. Sajnos ez a fajta probléma, mint függőség még nem igazán jutott el a hétköznapi emberek és problémával rendelkezők tudatáig, bár egyre több szakirodalom születik a témában. De talán most sikerül irányba állni és elkezdeni felkutatni az okokat.

Ne érezd cikinek, ha pszichológushoz kell fordulnod a probléma megoldásához. Érezd magad inkább büszkének abban, hogy teszel végre saját magadért és úgy törődsz magaddal, hogy az az egészségednek a legjobb!

A Tudatos Életmód programban szívből ajánlom Tóth Andit, aki tanácsadó szakpszichológusként a téma szakértője.

Dóri

 

 

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg: