Nagyon érdekes arról olvasni, hogy a táplálék-kiegészítőket, amelyeket manapság fogyasztunk, mikor fedezték fel, mikor kezdtek rájönni a jelentőségére és beiktatni a sportolók táplálkozásba.

  1. Tejsavó fehérje

A tejsavó a sajtgyártás mellékterméke és már több, mint 24 évszázada alkalmazzák egészségmegőrző és betegségmegelőző orvosságként. Hippocrates is javasolta a betegeinek, hogy  fogyasszanak tejsavót, hogy leküzdjék a betegségüket, már i.e. 440 környékén. Hippocrates után Európa szerte vizsgálni kezdték orvosok és tudósok a tejsavó gyógyhatását.

Mára a tejsavó fehérje a sporttáplálkozás alapvető eleme lett, amely esszenciális az optimális izomtömeg növekedéshez, zsírégetéshez, erőfejlesztéshez és teljesítményhez. A tejsavó fehérje alapvetően nagyobb mennyiségben tartalmazza az esszenciális aminosavakat, mint bármely más fehérje forrás és csaknem negyede elágazó láncú aminosav. Ugyancsak remek gamma-glutamylcisztein forrás, amely a glutation prekurzora, így a szervezet egyik legfontosabb sejten belüli antioxidánsa.

  1. Kreatin

Francia kutató, Michel Eugene Chevreul fedezte fel a kreatint 1832-ben, mint a vázizom egyik elemét. A görög kreas szó után nevezte el kreatinnak, ami húst jelent. Ugyanakkor csak az 1990-es években terjedt el a kreatin kiegészítés sportteljesítményre gyakorolt hatása, miután elkezdték nagy számban vizsgálni atlétákon kutatások során. Az egyik első sporttáplálék-kiegészítőket gyártó EAS cég kezdte el gyártani 1993-ban. Természetes forrásként a gerincesekben fordul elő, amelyek szervezetében a sejtek energiaellátásában vesznek részt, de nem csak az izomsejtekre, hanem az agyra is jó hatással vannak. Az izomzatban megemeli az ATP mennyiségét, így javítva az edzéskapacitást.

  1. BCAA

A BCAA-t alkotó három aminosavból elsőként a leucint fedezték fel 1818-ban, ezután jött 1901-ben a valin, amelyet kazein hidrolizálása során azonosítottak. Az izoleucint találták meg legkésőbb, 1903-ban, amelyet a véralvadásban részt vevő fehérje, a fibrin vizsgálása során fedeztek fel.

A BCAA aminosavainak kulcsfontosságú szerepe van a fehérje szintézisben, vagyis az izomnövekedésben és az izom energiatermelésében valamint a kognitív funkciókban. Rengeteg tudományos tanulmány igazolta már a BCAA remek hatását az egészségre és a teljesítményre.Ez a 3 esszenciális aminosav a vázizomzat csaknem harmadát teszi ki és a test fehérje tartalmának kb. 35-40%-át.

Fehérje turmix

  1. C-vitamin

Talán nem is jutna eszedbe a sporttáplálkozásban alkalmazott kiegészítők közt emlegetni a C-vitamint, pedig ez az 1928-as felfedezés, ami Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik, jelentős szerepet tölt be a sportolók életében. Ma az egyik leghatékonyabb antioxidánsként tartják számon, amelynek fontos szerepe van a megfelelő immunrendszeri működésében. Ugyanakkor részt vesz a tirozin anyagcserében, amely a karnitin, tiroxin , norepinefrin, dopamin és triptofán szintézisében vesz részt. Ráadásul részt vesz a sejtszintű légzésben, a szénhidrát anyagcserében, a zsírok és fehérjék szintézisében, a koleszterin lebontásában és a vas anyagcserében is.

  1. Esszenciális zsírsavak

Az 1900-as évek elején a zsírt egyszerű kalóriabombának tartották, aminek nincsenek előnyei, azon kívül, hogy energiaforrás. 1929-ben változott meg ez a nézet. Felfedezték, hogy a hosszú láncú, többszörösen telítetlen zsírsavak esszenciálisak a szervezet számára. Mind a mai napig rengeteget kutatják az egészség-betegség és a többszörösen telítetlen zsírsavak kapcsolatát. Az esszenciális zsírsavaknak rengeteg feladatuk van a szervezetben, nélkülük egyszerűen nem működnénk. Még a fogyásban is fontosak, de a hormonrendszerünk, idegrendszerünk is sokat profitál belőlük!

Dóri

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg: