Van egy sérülésed, ami az istennek nem akar rendbe jönni? Már pihentetted, jegelted (csak ezt ne!), nyújtottad és semmi? Elkönyvelted, hogy ez most már fájni fog? Ne tedd! Nézz kicsit a dolgok „mélyére”!

Elképzelhető ugyanis, hogy a megoldás ott van a bőröd alatt alig 2mm-rel. Ugyanis ott van a testedet teljes mértékben körülvevő és pókhálószerűen átszövő, korábban erősen mellőzött szövet, a fascia. Sűrű kollagén rostok, amelyek behálóznak, átjárják az izmokat, csontokat, idegeket, vérereket, szerveket, elválasztanak és összetartanak. A fascia véd, tartást ad.

De miért nem mondta ezt idáig senki?

Mert nem igazán tudtunk sokat a fasciáról idáig. Kiterjedt és átfogó réteg, amit még a könyvekben sem nagyon jelöltek és a boncolásoknál is első körben megszabadították tőle a testeket, hogy a „lényeget” láthassák alatta. Úgy gondolták, hogy a fascia csak egy „csomagolás”.

A tudomány fejlődésével azonban ráterelődött a figyelem és rájöttek, hogy a mozgásban és a sérülésekben is alapvető fontosságú szerepe van,de még pár évvel ezelőtt sem igazán figyeltek erre. Talán mostanában elkezdett javulni a helyzet.

Fascia alapok

Mi is az a fascia pontosan? Minden belső szervedet körülveszi, elválasztja őket és engedi mozgáskor az egymás mellett történő akadálymentes elmozdulásukat. Erős, csúszós, nyálkás réteg. Minden izmot körülvesz, így védve őket a túlnyúlástól, szakadástól, mivel feszesebb azoknál. Összeköti a szerveket a bordákkal, az izmokkal és a csontokat is egymáshoz kapcsolja. Mobillá, hajlékonnyá, rugalmassá teszi a testedet, ami nélküle egy csontokkal töltött alaktalan folt lenne.

ffascia1
Fascia

„A fascia a mozgás/stabilitás egyenletének hiányzó eleme” – mondja Tom Myers az Anatomy Trains könyv szerzője. Myers az elsők között volt, akik a fasciával komolyabban foglalkozni kezdtek és elkezdték vizsgálni és megérteni a mozgásszervi problémák holisztikus mivoltát. „Amíg a klasszikus anatómia 600 különböző izomról beszél, addig sokkal helyesebb azt mondani, hogy egy izom oszlik 600 zsebre a fascia hálón. Az izmok szétválasztásának illúziója a sebészkésektől ered, hiszen ott a fascia síkok mentén vágnak. Ez azonban nem szabad, hogy elterelje a figyelmünket az egységes egészről!”

És ez nem minden
A fascia nem csak egy rugalmas lemez, hanem képes összehúzódni, érzékelni a mozgásodat, sőt hatni is rá. Egy érzékelő szerv, amely az izmoktól függetlenül is képes összehúzódni és reagálni az őt ért stresszre úgy, hogy nincs szüksége a tudatod vezérlésére. Ez egy óriási dolog. Akár tetszik, akár nem, hat a mozgásodra.

Fogd meg a pulóvered ujját és húzd meg. Láthatod, hogy nem csak az a kis rész mozdult meg, amit megfogtál, hanem az egész pulcsid. Ez kicsit olyan mint maga a fascia. Olyan, mint egy óriási kezeslábas pulcsi, ami a fejed tetejétől a kisujjad végéig befed. Nem tudsz úgy hatni rá, hogy csak egy pici részt érj el belőle. Ha hatsz rá, mindenhova kihatsz a rendszerben. Nem tudsz úgy mozdulni egyetlen testrészeddel sem, hogy az ne legyen kihatással az egész fasciahálóra.

Most pedig gondolj bele, hogy a pulcsidat azon a ponton ahol az előbb, ismét húzod – csak ezúttal mondjuk órákon át vagy mondjuk több ezerszer – mint ahogy a fasciával teszed egy fél órás futásnál például. A pulcsi itt-ott megnyúlik, és felvesz egy olyan alakzatot, ami nem éppen a kívánatos. De legalábbis nem ugyanúgy néz ki mint előtte, igaz? Szerinted a fasciára ez nem igaz ugyanúgy?

Fascia2Szerencsére a fascia azonban nem marad úgy, és remek öngyógyító tulajdonságokkal bír. Egészségesen sima, rugalmas és könnyen csúszik, így teszik lehetővé, hogy az izmok teljes mozgástartományban és bármilyen irányban mozogjanak, nyúljanak és visszatérjenek a normál állapothoz. Azonban ez az eredeti állapot sokszor nem áll fenn. Romlik a rugalmasság, alak, szöveti összetétel. Miért is? A mozgáshiány rugalmatlanná teszi, a krónikus stressz hatására tömörödnek, hogy védjék az alattuk fekvő izmokat. a rossz tartás, állandóan ismétlődő mozgások egy nem optimális mozgásmintára szoktatják a fasciát. A sérült fascián hegek keletkezhetnek, amely részek szintén alkalmatlanok lesznek az optimális mozgásra, így a fentiek alapján (pulcsi…) teljesen eltérő területeken is okozhatnak problémát.

A jó hír az, hogy a legtöbb probléma visszafordítható megfelelő kezeléssel, amibe beletartozik az SMR henger, a masszázs és a nyújtás, de a megfelelő táplálkozás és folyadékfogyasztás is.

Ha szeretnéd megtanulni, hogyan kell használni az SMR hengert, gyere el SMR órámra, amit minden hónapban tartok. Tájékozódj az időpontról FB oldalunkon. Szeretettel várlak 🙂

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: