A tanulmányok azt mutatták ki, hogy a glutaminnal történő táplálék-kiegészítés minimalizálja az izombontást diéta idején vagy intenzív edzések után, valamint segíti a fehérje anyagcserét. De még számos hasznos funkciója van a szervezetben, olvass tovább!

A glutamin a legnagyobb mennyiségben előforduló aminosav a vázizomzatban. Az elsődleges nitrogén szállító az izomsejtek felé. Intenzív edzésnél a glutamin szint erősen lecsökken, aminek köszönhetően csökken az erőszint, az állóképesség és a regenerációs képesség is.Egy kemény edzés után akár 6 napba is telhet, mire a normál glutamin szint helyreáll, és ahogy korábban már említettem, a glutamin kulcsfontosságú a fehérje szintézisben. A glutamin kiegészítés minimalizálja az izomszövet lebontását és javítja a fehérje anyagcserét.

glutamine

Mire jó a glutamin?

A glutamin különösen akkor hatékony, amikor szálkásítasz vagy fogyni szeretnél anélkül,hogy az izomzatodat lebontod – és alapvetően ez lenne az ideális cél. A glutamin szükséges gyakkorlatilag minden funkcióban, ahol a teljesítményed szóba kerül. A vékonybélnek van a legnagyobb szüksége rá, de az immunrendszer is igényli, hiszen az edzés során lecsökkenő glutamin szint hatására a sportolók sokkal érzékenyebbek a megbetegedésekre, fertőzésekre.

Mennyi glutamin szükséges?

A testépítőknek naponta 10-15g glutamin szükséges, 2-3 adagra elosztva, tehát 5-5 grammos adagokban. Arra figyelj, hogy számos fehérje kiegészítő tartalmaz glutamint, nézd meg az összetételt. A legjobb, ha reggel, edzés után és lefekvés előtt fogyasztod!

Van bármilyen mellékhatása a glutamin kiegészítésnek?

A glutamin mellékhatásai miatt nem kell aggódnod, mert még semmilyen kutatásban nem találtak. Persze fontos, hogy az adagolást betartsd és ne vidd túlzásba a fogyasztását, mert a túl nagy mennyiség a gyomor- és bélrendszerben kellemetlenségeket okozhat!

A glutamin fogyasztás előnyei

A glutamin az izomfehérje legfontosabb összetevője, amely segít regenerálni és építeni az izomzatot:

  • antikatabolikus hatású, tehát segít meggátolni az izombontást
  • a kiegészítéssel megakadályozhatod a glutamin szint csökkenését intenzív edzés idején
  • felturbózza az immunrendszeredet (a glutamin az elődleges energiaforrás az immunrendszernek)
  • a glutamin fontos tápanyaga a bélrendszernek

Csak sportolóknak?

Nem. Ahogy olvashattad az egészséges bélműködéshez, emésztéshez és az immunrendszer megfelelő működéséhez is elengedhetetlen a glutamin, tehát javasolt mindenkinek a fogyasztása, aki az említett funkciókban problémákat tapasztal.

Milyen glutamint válasszak?

Vannak por állagúak, tablettás vagy kapszulás verziók, ízesítettek és ízesítetlenek egyaránt. Ha egy finom üdítőre vágysz, akkor az ízesített változatot javaslom, pl a Glutamine Zero-t.Ezt diétában is nyugodtan ihatod, mert nem tartalmaz cukrot. Ha ódzkodsz az ízesítőktől, édesítőktől, találsz teljesen natúr glutamint is por formában, mint amilyen a 100% L-glutamine. Nincs semmi különösebb íze, de natúr formában nem is nagyon oldódik, így célszerű bekanalazni a szádba és leöblíteni folyadékkal. De választhatod a tablettás, kapszulás verziót is, ezeket könnyen magaddal viheted bárhová.

Dóri

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg: