Oké, lehet, hogy méregdrága, de egy kóstolót mindenképp megér. Ha javasolhatom, piacon vásárold, kimérve, úgy olcsóbb. Van már puffasztott verziója is egyébként. Nincs semmi különös íze, a benne található tápanyagok azonban eléggé meggyőzőek… Magas fehérje tartalom, gluténmentes, mind a 9 esszenciális aminosav, alacsony glikémiás index, magas rosttartalom, alacsonyabb szénhidrát tartalom, vitaminok, ásványi anyagok… mi az, amit a tökéletes köreten még keresni lehet? 🙂

Az egyik legújabb felfedezése a reform konyhának a quinoa, mely remek szénhidrátforrás, ha egészséges ételre vágysz, ami még diétában is tökéletes megoldás. Gluténmentes, magas fehérje tartalmú és egyike azon növényi tápanyagoknak, amelyek mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazzák. Magas a rost-, magnézium-, B-vitamin-, vas-, kálium-, kalcium-, foszfor- és E-vitamin tartalma, de számos antioxidánst is tartalmaz.

A quinoa egy úgynevezett álgabona, amelyet hasonlóan kell elkészíteni és hasonlóan érdemes fogyasztani, minta gabonákat. Dél-Amerikában már évezredek óta fogyasztják, ma a nyugati világban „superfood”-ként vagyis szuperélelmiszerként tartják számon. Fehér, vörös és fekete változata is megvásárolható.

20170726_141037_826x464

Növényi antioxidánsokat vagyis flavonoidokat tartalmaz, amelyek egészségügyi hatása már bizonyított. A quinoában pl. még a magas quercetin tartalmúnak titulál áfonyánál is magasabb a quercetin tartalom. Ez pedig hatékony gyulladásgátló, vírusölő, rákellenes és antidepresszáns hatású az állatokon végzett tanulmányok szerint.

Magas rosttartalma is kiemelkedő, a legtöbb gabonafélénél kétszer több rostot tartalmaz.

Magas fehérje tartalmú és tartalmazza mind a 9 esszenciális aminosavat. Ezeket a szervezet nem tudja előállítani, így be kell vinni a szervezetbe tápanyagok segítségével. Így remekfehérje forrás, több fehérjét tartalmaz mint a legtöbb gabonaféle és komplett aminosav forrás.

Alacsony glikémiás indexű, így nem emeli meg a vércukor szintet, tehát diétában is kiváló választás, illetve cukorbetegek is bátran beilleszthetik az étrendjükbe!

Magas ásványi anyag tartalom, mint pl. vas és magnézium. Két tipikusan olyan ásványi anyag, amelyekből sokaknak hiánya van. Ráadásul kálium és cink tartalma is magas. Egy csészényi quinoa a napi magnézium szükséglet 30%át fedezi. Egyetlen hátránya, hogy a felszívódásukat gátló fitinsav is megtalálható benne. Ugyanakkor főzés előtti áztatással ez a probléma megoldható, mert csökken a fitinsav mennyisége.

Az eddigi vizsgálatok alátámasztották, hogy a quinoa fogyasztásával csökkenthető a vércukor szint és a vér triglicerid szintje, így hozzájárulhat az emésztőrendszer és anyagcserénk egészségéhez.

 

Az anyagcserénk egészségének javításával, valamint az étvágyunk csökkentésével segít a quinoa a fogyásban. Magas fehérje tartalma szintén segíti az anyagcsere fokozást. Magas rosttartalma telítettség érzéshez segít, így kevesebb kalóriát fogunk elfogyasztani. Alacsony glikémiás indexének köszönhetően pedig nem emeli a vércukor szintet. Annak stabilitása pedig feltétele a fogyásnak.

Hajrá, kóstoljátok meg 🙂

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: