Elkezdődött megint az iskola és újra a megszokott probléma. Mit és hogyan vigyünk enni? Ha komoly szándékaid vannak a sport terén, bizony a menzakaja nem éppen optimális választás. De hogyan lehet olcsón és praktikusan megoldani az étkezést úgy, hogy az maximálisan támogassa a sportteljesítményt?

Azt nyilván tudod, hogy nem mindegy, mit eszel és ez alól nem kapsz felmentést akkor sem, ha „de anyu nem hajlandó megcsinálni” és akkor sem, ha „de nekem erre nincs időm” és akkor sem, ha azt gondolod, hogy „az edzés a lényeg, nem érdekel, mit eszek”. Bizony a régi mondás, amiben az áll, hogy „az vagy, amit megeszel”, nem egy butaság… Az, hogy hogyan tudod az energiát hasznosítani, hogy beviszed e a tápanyagokat, amiből izom tud épülni és ehhez biztosítasz-e minden szükséges vitamint és ásványi anyagot, a táplálkozásod függvénye. Persze a ló túloldalára sem kell átesni és vinni a grillezőt meg a bepácolt nyershúst a suliba, hogy az unalmasabb órákon is legyen mivel foglalatoskodni… De azt ne felejtsd el, hogy nagyjából 70%-ban a táplálkozáson múlik, hogy az edzésen és a suliban is milyen teljesítményt tudsz nyújtani és hogyan nézel ki.

Mit kell enni, hogy izmos legyek?

Az izomnövekedéshez és a megfelelő energiaellátáshoz, valamint az erős immunrendszer érdekében is a minőség a legfontosabb szempont. Ne pazarolj időt és energiát haszontalan tápanyagok emésztésére, inkább biztosítsd a szervezetednek azt, amire maximálisan szüksége van. Minőségi izomtömeget minőségi ételekkel tudsz építeni! A minőségi szénhidrát- és fehérje források mellett fontos a rostok és zsiradékok fogyasztása is! Minden étkezésnél legyen zöldség (pl. 1-2 paradicsom), illetve nem árt dió- és mogyorófélékből, magvakból biztosítani a szükséges esszenciális zsírsavakat.

Fontos továbbá a vitamin- és ásványi anyag bevitel is, amely segíti az anyagcsere folyamatokat, erősíti az immunrendszert és segíti a fejlődésedet!

Mégis hogy vigyem el a suliba?

Nem bonyolult, csak akarat kérdése. A minőségi étkezés megoldható akár szendvics formájában is, ha megfelelőek az alapanyagok és nem 15 ft-os vizes zsemléből és parizerből áll a menü! Ma már nagyon jó minőségű zsírszegény felvágottak kaphatók (a felvágottak és egyéb húsok jellemzően olyan zsírsavakat tartalmaznak, amelyekre nincs igazán szükség nagy mennyiségben, sőt a káros koleszterin mennyiségét növelik), mint például csirkemell sonkák, valamint teljes kiőrlésű pékáruba burkolva némi zöldség kíséretében nagyon finom ételt kaphatunk. Megkenheted akár túróval, cottage cheese-zel, hogy a további felesleges zsiradéktól (vaj, margarin) megkíméld a szervezetedet, de akár ki is hagyhatod. Az egyetlen probléma, hogy nehéz vele számolgatni a bevitt kalóriákat és tápanyagokat! De minőségben így megfelelő!

Sporttáplálkozás az iskolában

Dobozban az erő!

Nem olyan nagy szám megtalálni a megfelelő méretű és megfelelően záródó dobozt. Akár minden adagot is elpakolhatsz külön, ha pontosan akarsz számolni, de akár egyetlen dobozból is falatozhatsz egész nap. Egy kanál vagy villa kell mellé és a világon semmi extra nincs abban, ha nem egy szendvicset majszolsz, hanem szép kulturáltan falatozgatsz a dobozodból. Ha a szendvics nem romlik meg, akkor ez sem fog és mivel ritka suli időszakban a 45 fokos meleg, így nagyon nem kell foglalkozni a hűtéssel, de ha aggódsz emiatt, akkor szerezz be egy kicsi hűtőtáskát. Sok iskolában amúgy a menzánál van melegítési lehetőség, ha nem szereted hidegen a kaját!

És ki fogja megcsinálni?

A legegyszerűbb, ha Te magad készíted el. Nem nagy ördöngösség a főzés! A rizst megveheted akár gyorsfőzős formában is, amit egyszerűen beleteszel pár percre forrásban lévő vízbe és már fogyaszthatod is. A húst aprítsd fel, fűszerezd és akár tepsire rakva sütőben is megsütheted, vagy serpenyőben felaprítva kb. 15 perc alatt elkészül!

Reggelire mehet zabpehely fehérje porral, vagy akár tojással, cottage cheese-zel. Hidegen-melegen, sósan és édesen is nagyszerű ételek készíthetők a zabpehelyből. Ha nem felejted el, dobj hozzá 1-2 evőkanál oliva- vagy lenmagolajat. Ettől teltebb íze lesz és biztosíthatod a szükséges zsírsavakat is a szervezeted számára!

Vészhelyzet esetén

Ha nincs idő a főzésre, akkor egy-egy étkezést helyettesíthetsz akár egy tömegnövelő turmixszal vagy egy fehérje szelettel, amelyek szintén a legfontosabb tápanyagokat tartalmazzák!

Hajrá!

Dóri

Ha tetszett a cikk, oszd meg: